مهدویت در سیره امام جواد(ع)/نظر جوادالائمه(ع) درباره نحوه نام بردن از امام زمان(عج)
تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۴۶۴۳۵
خبرگزاری شبستان: نفس ولادت حضرت جواد(ع) زمینه سازی برای دفاع از مهدویت است. چرا که اولین امام خردسال در تاریخ اسلام حضرت جواد(ع) بودند که در حقیقت زمینه را برای پذیرش مسئله امامت حضرت ولیعصر (عج) در خردسالی را فراهم کردند.
حجت الاسلام محمد رضا فوادیان، کارشناس مباحث مهدوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در رابطه با روشنگری ها و محافظت های حضرت جوادالائمه علیه السلام از باورداشت مهدویت، گفت: نفس ولادت حضرت جواد علیه السلام زمینه سازی برای دفاع از باور مهدویت است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: امام مهدی علیه السلام در پنج سالگی به امامت رسیدند، اما پذیرش این موضوع برای شیعیان آن زمان چندان سخت نبود چرا؟ چون پیش از ایشان نیز امام هادی و امام جواد علیهما السلام در خردسالی و طفولیت به امامت رسیده بودند. از زمان امام جواد علیه السلام تا زمان امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز فاصله زمانی ای قریب به 70 یا 60 و اندی سال است که هر چه بیشتر به زمان امامت حضرت مهدی علیه السلام نزدیک می شویم، روش اهل بیت علیهم السلام برای معرفی امام غایب (عج) کمی متغییر و متفاوت می شود. به عنوان مثال احادیثی که از حضرت جوادالائمه علیه السلام به ما رسیده اگر چه به لحاظ تعداد بسیار کم است و شاید تعداد آنها در منابع مکتوب و معتبر ما به تعداد انگشتان دست هم نرسد اما مطالب بسیار ارزشمند و مبنایی را طرح کرده اند.
این کارشناس مباحث مهدوی با اشاره به احادیث خاص حضرت امام جوادعلیه السلام در رابطه با مهدویت، اظهار کرد: در احادیث امام جواد علیه السلام در رابطه با تولد و غیبت امام مهدی علیه السلام و وظایف منتظران و مطالب کلیدی مهدویت، موضوعاتی بیان شده است. امام جواد(ع) در سال 195 در مدینه به دنیا آمدند و در سال 203 در سن خردسالی به امامت رسیدند و همین مسئله اولین تجربه ی امامت امامی خردسال برای شیعه است و وقتی 60 سال بعد امام مهدی علیه السلام در سن پنج سالگی به امامت می رسند زمینه ها و بسترهای این امامت در خردسالی در گذشته و در زمان امام جواد (ع) شکل گرفته است.
بنابر گفته این استاد حوزوی تولد امام جواد(ع) از این جهت برای ما مهم است که امام (ع) در اواخر عمر بابرکت امام رضا علیه السلام به دنیا آمدند. یعنی بیش از 40 سال از عمر حضرت ثامن الائمه (ع) می گذشت که حضرت جواد (ع) متولد شدند و اصولا مولودی مانند امام جواد(ع) پرخیر و برکت برای شیعه نبود چون چشم شیعه به یادگار امام هشتم (ع) که ادامه امامت است روشن شد.
حجت الاسلام فوادیان ابراز کرد: 17 سال از عمر گرانمایه حضرت جواد (ع) به امامت سپری شد و در سال 220 هجری به شهادت رسیدند. اما روایات امام جواد (ع) در عرصه مهدویت بسیار کم است و دلیل این مسئله قابل تامل است. چون خفقان در این دوران بسیار شدید است و شیعیان نمی توانند به راحتی در این جامعه ملتهب زمان امام جواد (ع) زندگی کنند. حتی کار به جایی می رسد که جناب عبدالعظیم الحسنی(ع) که چشم و چراغ مردم ایران زمین است و خدمت امام جواد (ع) رسیده است اما زیاد از مسئله مهدویت مطلع نیست.
وی تاکید کرد: حضرت جواد (ع) با این وجود برخی مسایل را مطرح می کنند که محورهای سخنان امام (ع) در عرصه مهدویت در چند نکته خلاصه می شود نخست؛ تولد امام مهدی (ع) که حضرت (ع) در این رابطه فرموده اند: «ولادت امام مهدی (ع) بر مردم مخفی است.» شاید در ابتدا بیان این مسئله چندان مهم به نظر نرسد. اما بیان این موضوع مهم است چرا؟ چون اگر در طول تاریخ عده ای ادعا کنند که مهدی هستند، اما ولادت آنها برای مردم آشکار باشد پس نمی توانند مهدی موعود (وعده داده شده) باشند و امام جواد (ع) از این طریق راه را بر مدعیان بسته اند.
حجت الاسلام فوادیان گفت: اهمیت دوم بیان این ماجرا آنجا است که مردم عصر غیبت صغری، مطلع باشند که ولادت امام غایب (عج) مخفی است و این سبب حیرت برای آنها می شود. یعنی امام جواد (ع) آفات و آسیب هایی را که در دوران آغاز امامت حضرت مهدی (عج) مطرح است از قبل گوشزد می کنند که مواظب باشید و وقتی گفتند او امام است نگویید که او چه زمان متولد شد؟
وی یا اشاره به ویژگی های خاص حضرت حجت (عج) در میان ائمه (ع) تاکید کرد: یکی از ویژگی های منحصربفرد ایشان در میان ائمه (ع) ولادت مخفیانه ی امام مهدی علیه السلام است چون ولادت سایر ائمه (ع) ظاهر و آشکاربوده است. در رابطه با نام و نسب حضرت نیز از جواد الائمه علیه السلام روایاتی داریم. البته از همه معصومین در این رابطه روایت نقل شده اما امام جواد در رابطه با نسب ایشان فرموده اند: «او فرزند سوم من است.» یعنی اشاره مستقیم دارند و فرمودند:«امام مهدی (ع) منتظر و قائم است. نامش را به صورت آشکارا نبرید چرا که همنام پیامبر (ص) است.»
فوادیان یادآور شد: ما در رابطه با نهی از تسمیه (نام خاص ایشان را بردن) در روایات داریم که نباید نام خاص حضرت حجت (عج) را بیان کرد و حضرت جواد علیه السلام در این باره از ما خواسته اند که مستقیما نام حضرت بقیه الله الاعظم (عج) را نبریم. هر چند این مسئله امروز یک مسئله فقهی است و منتظران می توانند از مراجع خود استفتاء کنند و نظر مراجع نیز مختلف است.
وی در ادامه یادآور شد: حضرت جوادالائمه (ع) درباره دو لقب از القاب امام مهدی (عج) نیز نظر دارند. یعنی «قائم» و «منتظر»؛ از ایشان سوال کردند که چرا فرزند شما را «قائم» می نامند؟ فرمودند: «چون قیام می کند بعد از آن که مردم یادش را فراموش کرده اند.» و سوال کردند که چرا«منتظر» خوانده می شود؟ امام جواد (ع) فرمودند: «چون در زمان غیبت او عده ای مسلمان خالص انتظار فرجش را می کشند.»
این کارشناس دینی ادر پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: محور دیگر احادیث امام جواد (ع) درباره مهدویت، مسئله غیبت است. این موضوع بسیار شایع بوده و برخی از فرقه ها نیز ادعای غیبت پیشوایان خود را داشته اند. «اسماعیل بن مهران» در همین رابطه ماجرایی از امام جواد علیه السلام نقل می کند که: نخستین بار که حضرت (ع) از مدینه بیرون می رفتند، خدمتش عرض کردم: یابن رسول الله (ص)! من برای شما نگران هستم برای امر امامت شما نگران هستم. آن حضرت (ع) لبخندی زدند و فرمودند: «آن غیبتی که تو از آن بیم داری برای ما نیست.» یعنی امام (ع) هم به پیروان خود گوشزد می کنند که به هرحال امر غیبت برای شیعه رخ می دهد و هم یادآور می شوند که این موضوع نه درباره ایشان بلکه درباره فرزندشان رخ خواهد داد.
پایان پیام/9منبع: شبستان
کلیدواژه: اسلام حمایت از کالای ایرانی نوروز ۹۷ مسلمانان جاذبه های گردشگری آرامش بهاری گردشگری مسافران نوروزی نوروز شیراز امام جواد ع سبک زندگی اسلامی مهدویت کلیدواژگان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۴۶۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خصم با ظالم و دستگیری از مظلوم شاخص رفتاری علی(ع) بود/ خدمت رسانی به فرد حادثه دیده سیره ائمه است
به گزارش خبرآنلاین از پایگاه اطلاعرسانی حوزه نمایندگی ولیفقیه حجت الاسلام والمسلمین معزی سخنان خود را با قدردانی از تلاشهای صورتگرفته در این دوره از مجمع عمومی آغاز و ابراز امیدواری کرد که در نتیجه این فعالیتها، خدمترسانی به مردم افزایش و ارتقاء یابد.
وی در جوار حرم ملکوتی امیرالمؤمنین علیه السلام در شهر نجف اشرف به بازخوانی بخشهایی از خطبههای نهجالبلاغه پرداخت. عفت و پاکدامنی، تقوا، سادهزیستی، عدالتطلبی، رفتار صادقانه، خصم با ظالم و دستگیری از مظلوم از جمله شاخص رفتاری امام علی علیهالسلام بود که نماینده رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کرد.
حجت الاسلاموالمسلمین معزی به بخشهایی از ادعیههای زیارتی نیز اشاره کرد.
نماینده رهبر معظم انقلاب در این بخش از سخنان خود حمایت مردم ایران اسلامی از مردم مظلوم غزه را برآمده از سیره رفتاری امیرالمومنین علیه السلام توصیف کرد.
عدالتخواهی یکی از شاخصهای دیگر سیره رفتاری امیرالمومنین علیه السلام است که نماینده رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کرد.
نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر در ادامه با اشاره به فرمایش امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر که می فرمایند: "مالک مردم دو دسته اند یا برادر دینی تو هستند و یا در خلقت همانند تو" افزود : نظام اسلامی باید مطبق با معارفی دینی و سیره رفتاری معصومین علیهم السلام گام بردارد.
حجت الاسلاموالمسلمین معزی هدایت در مسیر امام علی علیهالسلام را یک دعای خیر خواند و تصریح کرد: باید در عمل با تاسی از امیرالمومنین علیه السلام در مسیر سعادت و کمال گام برداریم تا مبادا میل و هوسهای دنیوی ما را از این مسیر خارج سازند.
نماینده ولی فقیه در جمعیت بر اهمیت تاسی از امیرالمومنین علیه السلام در جمعیت هلالاحمر تاکید کرد. به گفته وی شاخصهای رفتاری حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام همچون حمایت از مظلوم، احسان به دیگری باید به عنوان شعار اصلی فعالیتها در هلال احمر قرار گیرد.
وی جمعیت هلالاحمر را جمعیت خدمترسانی مظلومان و مستضعفان توصیف کرد و افزود: فرد حادثهدیده در حقیقت انسان مکرمی است، که در زمانی کوتاه ممکن است بر اثر حوادث و سوانح طبیعی و غیرطبیعی لطمات جانی و مالی دیده باشد.
نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر خدمترسانی به این حادثه دیده را برگرفته از روحیه معارف دینی و آموزههای منطبق با سیره ی ائمه اطهار علیهم السلام دانست.
حجت الاسلاموالمسلمین معزی در این بخش با گرامیداشت و یاد و خاطره آیتالله غیوری در جمعیت هلالاحمر به حکم امامخمینی(ره) به ایشان نیز اشاره کرد که بر رسیدگی به مستضعفان تاکید شده است.
نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر خدمترسانی در حوادث همچون زلزله، سیل، طوفان و حوادث جادهای را از مصادیق خدمت به همنوع برشمرد که این نهاد عامالمنفعه در عرصه بینالمللی و داخلی نسبت به انجام آن اهتمام میورزد.
حجت الاسلام معزی اما با طرح این پرسش که آیا تنها زلزله به جامعه لطمات و خسارت وارد میسازد، افزود: ناهنجاریهای فرهنگی_اجتماعی نیز به مثابه زلزله روح و جان جوانان را نشانه گرفته است و باید در برابر این ناهنجاری نیز اقدامات لازم صورت پذیرد.
به گفته وی دشمنان با ابزارهای متعدد تبلیغانی سعی دارند ایمان و امید را در جوانان ایران اسلامی کاهش دهند لذا ضرورت دارد در با ارتقا فرهنگ دینی و معرفتی در کشور این توطئهها را خنثی ساخت.
وی در ادامه جامعه اسلامی را جامعه خدمتگزار، شکیبا، احسانگر و عادل برشمرد و تصریح کرد: در جامعه اسلامی با مردم باید با عدالت رفتار کرد. عدالت از نگاه امیرالمومنین علیه السلام یعنی هر چیز در وضع خودش قرار داشته باشد.
حجت الاسلام و المسلیمن معزی همچنین با اشاره به روایات و احادیث، خدمت به خلق را خدمت به خدا بر شمرد و بر احسان و مهرورزی بر دیگری تاکید کرد.
وی در پایان از رئیس جمعیت هلال احمر، دبیرکل و یکایک اعضای مجمع عمومی قدردانی کرد و این خدمت را که در مسیر رضای خداوند است، بسیار ارزشمند دانست.
۲۳۳۲۳۳
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902700