Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@01:04:16 GMT

نقش امام جواد(ع) در مهندسی مهدویت و انتظار

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۰۵۷۱۶

نقش امام جواد(ع) در مهندسی مهدویت و انتظار

حجت الاسلام فوادیان گفت: نفس ولادت امام جواد(ع) زمینه سازی برای دفاع از باور مهدویت است. چرا که ایشان اولین امام خردسال در تاریخ اسلام بودند که زمینه را برای پذیرش امامت در سن خرسالی و امامت حضرت ولیعصر (عج)‌ در سن پنج سالگی فراهم کردند.

حجت الاسلام محمد رضا فوادیان، کارشناس مباحث مهدوی در گفت و گو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان در رابطه با روشنگری ها و محافظت های امام جواد علیه السلام از مهدویت، گفت: نفس ولادت حضرت جواد علیه السلام زمینه سازی برای دفاع از باور مهدویت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرا که اولین امام خردسال در تاریخ اسلام حضرت جواد علیه السلام بودند که در حقیقت زمینه را برای پذیرش مسئله امامت در سن خرسالی و امامت حضرت ولیعصر (عج)‌ در سن پنج سالگی فراهم کردند.   

 

وی افزود: امام مهدی علیه السلام در پنج سالگی به امامت رسیدند، اما پذیرش این موضوع برای شیعیان آن زمان چندان سخت نبود چرا؟ چون پیش از ایشان نیز امام هادی و امام جواد علیهما السلام در خردسالی و طفولیت به امامت رسیده بودند. از زمان امام جواد علیه السلام تا زمان امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز فاصله زمانی ای قریب به 70 یا 60 و اندی سال است که هر چه بیشتر به زمان امامت حضرت مهدی علیه السلام نزدیک می شویم، روش اهل بیت علیهم السلام برای معرفی امام غایب (عج)‌ کمی متغییر و متفاوت می شود. به عنوان مثال احادیثی که از حضرت جوادالائمه علیه السلام به ما رسیده اگر چه به لحاظ تعداد بسیار کم است و شاید تعداد آنها در منابع مکتوب و معتبر ما به تعداد انگشتان دست هم نرسد اما مطالب بسیار ارزشمند و مبنایی را طرح کرده اند.

 

 

 

این کارشناس مباحث مهدوی با اشاره به احادیث خاص حضرت امام جواد علیه السلام در رابطه با مهدویت، اظهار کرد: در احادیث امام جواد علیه السلام در رابطه با تولد و غیبت امام مهدی علیه السلام و وظایف منتظران و مطالب کلیدی مهدویت، موضوعاتی بیان شده است. امام جواد(ع) در سال 195 در مدینه به دنیا آمدند و در سال 203 در سن خردسالی به امامت رسیدند و همین مسئله اولین تجربه ی امامت امامی خردسال برای شیعه است و وقتی 60 سال بعد امام مهدی علیه السلام در سن پنج سالگی به امامت می رسند زمینه ها و بسترهای این امامت در خردسالی در گذشته و در زمان امام جواد (ع) شکل گرفته است.

 

بنابر گفته این استاد حوزوی تولد امام جواد(ع) از این جهت برای ما مهم است که امام (ع) در اواخر عمر بابرکت امام رضا علیه السلام به دنیا آمدند. یعنی بیش از 40 سال از عمر حضرت ثامن الائمه (ع) می گذشت که حضرت جواد (ع) متولد شدند و اصولا مولودی مانند امام جواد(ع) پرخیر و برکت برای شیعه نبود چون چشم شیعه به یادگار امام هشتم (ع) که ادامه امامت است روشن شد.

 

حجت الاسلام فوادیان ابراز کرد: 17 سال از عمر گرانمایه حضرت جواد (ع) به امامت سپری شد و در سال 220 هجری به شهادت رسیدند. اما روایات امام جواد (ع) در عرصه مهدویت بسیار کم است و دلیل این مسئله قابل تامل است. چون خفقان در این دوران بسیار شدید است و شیعیان نمی توانند به راحتی در این جامعه ملتهب زمان امام جواد (ع) زندگی کنند. حتی کار به جایی می رسد که جناب عبدالعظیم الحسنی(ع) که چشم و چراغ مردم ایران زمین است و خدمت امام جواد (ع) رسیده، چندان از مسئله مهدویت مطلع نیست.

 

وی تاکید کرد: حضرت جواد (ع) با این وجود برخی مسایل را مطرح می کنند که محورهای سخنان امام (ع) در عرصه مهدویت در چند نکته خلاصه می شود نخست؛ تولد امام مهدی (ع) که حضرت (ع)‌ در این رابطه فرموده اند: «ولادت امام مهدی (ع) بر مردم مخفی است.» شاید در ابتدا بیان این مسئله چندان مهم به نظر نرسد. اما بیان این موضوع مهم است چرا؟ چون اگر در طول تاریخ عده ای ادعا کنند که مهدی هستند، اما ولادت آنها برای مردم آشکار باشد پس نمی توانند مهدی موعود (وعده داده شده) باشند و امام جواد (ع) از این طریق راه را بر مدعیان بسته اند.

 

حجت الاسلام فوادیان گفت: اهمیت دوم بیان این ماجرا آنجا است که مردم عصر غیبت صغری، مطلع باشند که ولادت امام غایب (عج) مخفی است و این سبب حیرت برای آنها می شود. یعنی امام جواد (ع) آفات و آسیب هایی را که در دوران آغاز امامت حضرت مهدی (عج) مطرح است از قبل گوشزد می کنند که مواظب باشید و وقتی گفتند او امام است نگویید که او چه زمان متولد شد؟

 

وی یا اشاره به ویژگی های خاص حضرت حجت (عج) در میان ائمه (ع) تاکید کرد: یکی از ویژگی های منحصربفرد ایشان در میان ائمه (ع) ولادت مخفیانه ی امام مهدی علیه السلام است چون ولادت سایر ائمه (ع) ظاهر و آشکاربوده است. در رابطه با نام و نسب حضرت نیز از جواد الائمه علیه السلام روایاتی داریم. البته از همه معصومین در این رابطه روایت نقل شده اما امام جواد در رابطه با نسب ایشان فرموده اند: «او فرزند سوم من است.» یعنی اشاره مستقیم دارند و فرمودند:«امام مهدی (ع) منتظر و قائم است. نامش را به صورت آشکارا نبرید چرا که همنام پیامبر (ص)‌ است.»

 

فوادیان تاکید کرد: ما در رابطه با نهی از تسمیه (نام خاص ایشان را بردن) در روایات داریم که نباید نام خاص حضرت حجت (عج) را بیان کرد و حضرت جواد علیه السلام در این باره از ما خواسته اند که مستقیما نام حضرت بقیه الله الاعظم (عج) را نبریم. هر چند این مسئله امروز یک مسئله فقهی است و منتظران می توانند از مراجع خود استفتاء کنند و نظر مراجع نیز مختلف است.

 

وی در ادامه یادآور شد: حضرت جوادالائمه (ع) درباره دو لقب از القاب امام مهدی (عج) نیز نظر دارند. یعنی «قائم» و «منتظر»؛ از ایشان سوال کردند که چرا فرزند شما را «قائم» می نامند؟ فرمودند: «چون قیام می کند بعد از آن که مردم یادش را فراموش کرده اند.» و سوال کردند که چرا«منتظر» خوانده می شود؟ امام جواد (ع)‌ فرمودند: «چون در زمان غیبت او عده ای مسلمان خالص انتظار فرجش را می کشند.»

 

این کارشناس دینی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: محور دیگر احادیث امام جواد (ع) درباره مهدویت، مسئله غیبت است. این موضوع بسیار شایع بوده و برخی از فرقه ها نیز ادعای غیبت پیشوایان خود را داشته اند. «اسماعیل بن مهران» در همین رابطه ماجرایی از امام جواد علیه السلام نقل می کند که: نخستین بار که حضرت (ع) از مدینه بیرون می رفتند، خدمتش عرض کردم: یابن رسول الله (ص)! من برای شما نگران هستم برای امر امامت شما نگران هستم. آن حضرت (ع) لبخندی زدند و فرمودند: «آن غیبتی که تو از آن بیم داری برای ما نیست.» یعنی امام (ع)‌ هم به پیروان خود گوشزد می کنند که به هرحال امر غیبت برای شیعه رخ می دهد و هم یادآور می شوند که این موضوع نه درباره ایشان بلکه درباره فرزندشان رخ خواهد داد.   

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: روز خبرنگار مجلس رسانه خبرگزاری شبستان دولت عربستان زلزله حسن روحانی یمن ایران انتظار فرج امام جواد ع مهدویت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۰۵۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علم‌الهدی : اگر امام صادق(ع) در امور سیاسی مداخله نمی‌کرد، به او ظلم نمی‌شد/ امامت سیاسی دشمن دارد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت‌الاسلام سید احمد علم الهدی روز شنبه در مراسم اجتماع صادقیون در حرم مطهر رضوی افزود: از وجود اقدس امام صادق(ع) نقل شده که فرمود «هرکس برای درک ظلمی که بر ما رفت، تلاش نکند و بر آن نکوشد، شریک همان ظالمی است که در مقابل ما عمل کرده است» این حدیث راوی اهمیت این شناخت است.

طبق آنچه ایرنا روایت کرده، وی ادامه داد: شهرت اصلی امام صادق(ع) در میان ائمه اطهار(ع) به علم، دانش و تربیت اصحاب و شاگردان است اما آن‌چه باید در روز شهادت ایشان بیش از پیش موردتوجه قرار بگیرد، مظلومیت این امام همام و فلسفه مظلومیت ایشان است. باید بدانیم دلیل مظلومیت امام صادق(ع) چه بود و اساساً چرا حضرت تا این اندازه با برخورد قهری، سلبی و جنایتکارانه حاکمیت وقت رو به رو می‌شد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: همه باید بدانند که این ظلم به‌طور انحصاری بر امام صادق(ع) روا داشته می‌شد و سایر علمای بلاد اسلامی نه تنها موردظلم نبودند بلکه از طرف حاکمیت منصور دوانیقی ملعون حمایت می‌شدند. این ظلم هم محدود به خوراندن زهر و شهادت حضرت نیست بلکه مربوط به تلاش مستمر و مداوم بنی‌عباس برای سرکوب و تحقیر جریان تشیع است که در طول سالیان دراز دنبال شد.

علم الهدی افزود: اگر امام صادق(ع) در امور سیاسی مداخله نمی‌کرد و در برابر حکومت عباسیان ادعایی نداشت، مسلماً این ظلم و ستم در حق حضرت روا داشته نمی‌شد اما آنها می دانستند که اصل امامت تشکیل نظام رهبری و تشکیلات و حکومت است.

وی ادامه داد: نه تعلیم دین، نه تربیت شاگرد و نه آموزش علوم طبیعی هیچ کدام علت اصلی مظلومیت حضرت نیست. امام صادق(ع) فقط یک عالم نبود که عده‌ای دورشان را بگیرند و فقط علوم دین را فرا بگیرند. امام صادق(ع) در مقام حجت بالغه الهی ادعای امامت داشت و این ادعا از نظر دستگاه حاکم به عنوان یک آفت قطعی در برابر استمرار قدرت و حکومت آنها به شمار می‌رفت و اگر امام صادق(ع) در امور سیاسی مداخله نمی‌کرد و در برابر حکومت عباسیان ادعایی نداشت، مسلماً این ظلم و ستم در حق حضرت روا داشته نمی‌شد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان این که تحقق امامت سیاسی، تکلیف ذاتی ائمه اطهار(ع) بوده است گفت: امام فقط شاگردپرور و عالم نیست و عمده وظیفه امام به این است که در پیشامد شرایط و موقعیت ها، یک نظام حاکمیتی تشکیل بدهد و به موازات امامت مرامی، امامت سیاسی جامعه را هم به دست بگیرد.

علم الهدی افزود: سرچشمه همه مظالمی که در حق اهل بیت(ع) روا داشته شد، همین اعتقاد به امامت سیاسی بود. به‌خاطر همین موضوع بود که علی‌ابن ابی‌طالب(ع) را در محراب، حسین ابن‌علی(ع) را در گودی قتلگاه و سایر امامان معصوم را هرکدام در یک مقام به شهادت رساندند و در طول حیات بابرکتشان نیز انواع و اقسام جنایت‌ها را درحق آن ها و پیروانشان روا داشتند.

وی ادامه داد: امامت سیاسی دشمن دارد. دشمنی که یک زمان حتی در مسجد شمشیر بر فرق ولی خدا می‌زند، یک زمان با اسب بر پیکر امام شهید می‌تازد و یک زمان نیز همچون منصور دوانیقی ملعون، امام صادق(ع) را با دست بسته و لباس خانه در خیابان پشت اسب می‌کشاند و امروز هم دشمنان دین این‌چنین هستند.

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902729

دیگر خبرها

  • ترویج فرهنگ دینی و اسلامی بهترین خدمت به جامعه است
  • امام جعفر صادق (ع)؛ شخصیت مهم در جهان اسلام و مکتب شیعه
  • مذاهب اسلامی برای کسب فیض به محضر امام صادق(ع) شرفیاب می شدند/ امام صادق(ع) مورد تأیید تمام مذاهب اسلامی هستند
  • حامیان شعار زن، دختران دانشجو را در کف خیابان لگدمال می‌کنند
  • خدمت اهالی هرمزگان در چایخانه حضرت رضا علیه السلام
  • علم‌الهدی : اگر امام صادق(ع) در امور سیاسی مداخله نمی‌کرد، به او ظلم نمی‌شد/ امامت سیاسی دشمن دارد
  • مشهد در سوگ ششمین ولی مسلمین/عطر شهادت در اجتماع صادقیون پیچید
  • امام صادق(ع) نهضت علمی بزرگی را در جهان اسلام پی‌ریخت
  • بندرلنگه در سوگ حضرت صادق علیه‌السلام
  • لرستان؛ سیاهپوشِ اختر ششم