روایت تفصیلی از ولادت، غیبت و امامت حضرت مهدی(عج) در «اثبات الوصیه»
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۶۴۹۷۸
مسعودی در «اثبات الوصیه» امامت امام عصر(عج) را از زبان مخبران صادق اثبات و موضوعاتی همچون امام زمان(عج) فرزند کیست؟، ویژگی های حضرت(عج)، انتظار فرج و ... را تشریح می کند.
خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: بی تردید بخش عمده ای از آنچه در طول قرن ها درباره مهدویت و فرهنگ انتظار، غیبت و ظهور امام مهدی(عج) از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و تعمیق یافته مرهون منابع معتبر و متقنی است که در اوج امانتداری درباره این مسئله مهم و مرتبط با آینده جهان، تالیف و تدوین شده و کوشیده است در مقابل دکان بازان و شیادان، آموزه های اصیل اهل بیت علیهم السلام را به تشنگان حقیقت ارائه کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از این رو، شناخت این منابع و دامنه تاثیر گذاری شان اهمیت دارد.
«اثبات الوصیه» نوشته «ابی الحسن علی بن الحسین بن علی المسعودی»(۲۸۰ق-۳۴۵ یا ۳۴۶ق.) ازجمله این آثار است.
مسعودی را از بزرگان دانش رجال و تراجم، شخصیت برجسته علمی، جلیل القدر، مورد اطمینان و بزرگوار معرفی کرده اند.
این کتاب، با هدف اثبات جانشینی امامان شیعه(ع) نگاشته شده است. نویسنده بعد از اشاره به برخی روایات که بر لزوم امامت تأکید دارند به شرح مختصری از زندگی پیامبران که جانشین یکدیگر میشدند، پرداخته و بعد از زندگی پیامبر اسلام(ص) نیز زندگی جانشینان وی یعنی امامان دوازدهگانه(ع) را شرح داده است و روایاتی درباره نصوص امامت و مناقب و فضایل آنان نقل کرده است. این کتاب به طور خلاصه یک دوره تاریخ پیامبران، امامان، پادشاهان و خلفای معاصر آنان را در بردارد.
این کتاب به سبک و سیاق سایر کتب حدیثی شیعه نگاشته شده و محتوای آن از تشیع نویسندهاش حکایت دارد. در منابع رجالی و تراجمنگاری شیعه، نویسنده اثبات الوصیه همان نویسنده مروج الذهب است. با این حال انتساب این کتاب به مسعودیِ مورخ به دلیل اختلاف با سبک و روش مسعودی در دیگر آثارش، از سوی پژوهشگران معاصر مورد تردید قرار گرفته است.
از مسعودی آثار ارزنده ای در موضوعات گوناگون به یادگار مانده که از آن جمله است، اثبات الوصیه ازجمله آنها است که در دو بخش تنظیم شده: قسمت نخست درباره حجتهای خدا از آدم تا رسول خدا(ص)، و قسمت دوم، درباره حجج خدا از پیامبر اعظم(ص) تا حضرت مهدی(عج).
وی ابتدا به بیان جنود عقل و جهل، خلق جن و ناس و سجود ملائکه پرداخته است، آن گاه جریان های تاریخی را از هبوط آدم، رسالت انبیاء الهی و مردان بزرگ تا ولادت پیامبر اکرم اسلام(ص) به بحث می گذارد. اشاره به آفرینش جن و انسان، فرود آدم به زمین، جریان هابیل و قابیل، وصایت شیث و دیگر وصایای پیغمبران در این بخش بیان می شود.
در بخش دوم به چگونگی انتقال پیامبر(ص) از اصلاب انبیاء و حوادث صدر اسلام می پردازد: دعوت خصوصی و عمومی, معراج و هجرت پیامبر(ص) و نزول قرآن، اثبات امامت تک تک ائمه(ع)،, از نظر تاریخی در محدوده تاریخ ائمه(ع) جریان هایی که در عصر هر امامی اتفاق افتاده، شیوه برخورد آنان با حاکمان زمان و عکس العمل های حاکمان را به رشته تحریر در می آورد.
در پایان امامت امام عصر(عج) را از زبان مخبران صادق اثبات می کند و موضوعاتی را به شرح زیر در باب امامت امام دوازدهم(عج) و مسأله غیبت ایشان به بوته بررسی می نهد: امام زمان(عج) فرزند کیست؟، ویژگی های حضرت(عج)، انتظار فرج، نشانه های ظهور و مقابله حضرت(عج) به هنگام ظهور با ستمکاران و…
در واقع مسعودی در این بخش به تفصیل به ولادت، غیبت و امامت حضرت مهدی(عج) پرداخته است.
مطالب اثبات الوصیه در منابعی همچون «کافی»، «بصائر الدرجات» یا «تاریخ ائمه(ع)» وجود دارد. نویسندگان بعدی نیز از آن نقل کردهاند. این کتاب در میان کسانی چون صاحب «الخرائج و الجرائح» و مناقبنویسان بعدی رواج داشته و مرحوم مجلسی نیز از آن در «بحارالانوار» و محمد حسین کاشف الغطاء در «اصل الشیعة و اصولها» استفاده کردهاند.
منابع:
1-دانشنامه امام مهدی علیه السلام
2-دانشنامه مجازی مکتب اهل بیت علیهم السلام.
پایان پیام/9منبع: شبستان
کلیدواژه: محمد جواد ظریف ظریف خبرگزاری شبستان استان بوشهر کتاب انقلاب اسلامی شیراز دیدار وزارت امور خارجه ظهور امام زمان عج غیبت امام عصر ع بازار نشر مهدویت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۶۴۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روایت رهبر انقلاب از توجه امام صادق(ع) به هیئت؛ قربان آن دل!
امام صادق (ع) از راوی سؤال میکنند: تَجلِسونَ وَ تُحَدِّثون؟ مسائل ما را مطرح میکنید؟ او جواب میدهد بله، این کار را میکنیم؛ یعنی همین مجموعه هیئات. حضرت میفرمایند: اِنَّ تِلکَ المَجالِسَ اُحِبُّها؛ من دوست میدارم این مجالس را. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مقام معظم رهبری در بیاناتی میفرمایند: «هیئت را اصحاب ائمه تشکیل دادند و آنها شروع کردند؛ بعد از حادثه کربلا دور هم جمع میشدند.»
.
رهبر معظم انقلاب در در جلسه دیدار مداحان اهل بیت علیهمالسلام به مناسبت سالروز ولادت حضرت زهرا (س) در تاریخ چهارم بهمن ماه 1400 به سابقه تشکیل هیئت از زمان ائمه اطهار علیهمالسلام اشاره کرده و میفرمایند: «هیئت را اصحاب ائمه تشکیل دادند و آنها شروع کردند؛ بعد از حادثه کربلا دور هم جمع میشدند. امام صادق (ع) از راوی سؤال میکنند: تَجلِسونَ وَ تُحَدِّثون؟ مینشینید دور هم صحبت میکنید، حرف میزنید؟ یعنی مسائل ما را مطرح میکنید؟ او جواب میدهد که بله، این کار را میکنیم؛ یعنی همین مجموعه هیئات. بعد حضرت میفرمایند: اِنَّ تِلکَ المَجالِسَ اُحِبُّها؛ من دوست میدارم این مجالس را. قربان آن دل! [میفرماید] مجالس شما را دوست میدارم. اِنَّ تِلکَ المَجالِسَ اُحِبُّها و اَحیوا اَمرَنا؛ مسئله ما را زنده نگه دارید. «اَمرَنا» در کلمات ائمّه زیاد تکرار میشود؛ یعنی مسئله ما -به آن موضوع اساسی و محوریای که ما بر اساس آن حرکت میکنیم، میگویند امر.»
کار قرآنی در شمار مبارکترین کارهای اسلامی و جهادی است
ایشان در ادامه تأکید کردهاند: «حالا ما اگر بخواهیم با تعبیرات امروزی مثلاً عرض بکنیم، اگر چه یک مقداری از آن معنای حقیقی فروکاسته میشود، مثلاً بگوییم راه ما، مکتب ما؛ اَحیوا اَمرَنا؛ یعنی راه ما را زنده نگه دارید، مکتب ما را زنده نگه دارید. در یک روایت دیگر که این هم در کافی هست، میفرماید که تَزَاوَروا وَ تَلَاقَوا وَ تَذاکَروا اَمرَنا وَ اَحیُوه؛ این هم همین جور است؛ احیای امر است.»
انتهای پیام/