شادی شیعیان و آغاز امامت حضرت مهدی (عج)
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۹۳۷۸۴
روز نهم ربیع الاول، یک روز پس از به شهادت رسیدن امام حسن عسکری (ع)، روزی است که شیعیان آغاز ولایت و امامت حضرت مهدی (عج) را جشن می گیرند و برخی با توسل به امامشان حاجت روا می شوند.
به گزارش مشرق، هشتم ربیع الاول سال ۲۶۰ هـ. ق، روزی که امام حسن عسکری (ع)؛ پدر بزرگوار حضرت مهدی (عج) بر اثر مسمومیت از زهری که ۸ روز پیش توسط معتمد به ایشان خورانده شده، به شهادت رسیدند و شیعیان را به دست پسر خود حجت بن الحسن (ع) سپردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
روزی که طبق گزارش مورخان صحرای قیامتی بود در سامرا، طبق گفته شیخ صدوق، خود امام زمان علیه السلام بر بدن پدر بزرگوارشان نماز خواندند.
امام حسن عسکری (ع) در دوران عمر ۲۹ ساله خود آثار مهمی از تفسیر قرآن و نشر احکام و بیان مسائل فقهی و جهت دادن به حرکت انقلابی شیعیانی که از راههای دور برای کسب فیض به محضر امام (ع) میرسیدند بر جای گذاشتند.
اما آغاز امامت مهدی موعود (عج)
دوران امامت امام حسن عسکری (ع) به دلیل مقارن شدن با آغاز دوران غیبت و سپری شدن دوران حضور مستقیم حضرت مهدی (عج) در بین مردم، از اهمیت ویژهای برخوردار بود و امام برای آماده سازی جامعه برنامهای گسترده، ساماندهی و اجرا کردند که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
معرفی حضرت مهدی (ع)؛
تبیین مسئلۀ غیبت امام زمان (عج)
تقویت سازمان وکالت
نصب کلی عالمان عادل به عنوان مرجع
ایجاد رغبت به حکومت مهدوی
زمینه سازی قیام جهانی آن حضرت به شیوۀ امام سجاد (ع)
و در نهایت شهادتی غمبار که پس از آن نقطه آغازی شد بر امامت حضرت مهدی (عج) و شیعیان نهمین روز از ماه ربیع الاول را بمناسبت نخستین روز از امامت و ولایت امام زمانشان جشن میگیرند.
معرفی حضرت مهدی (عج)
یکی از حساسترین و مهمترین اقدامات امام حسن عسکری (ع)، معرفی فرزندشان به جامعۀ شیعه بود.
این موضوع از آن جهت دارای حساسیت بود که از طرفی دشمنان امام زمان (عج) در صدد پیدا کردن و به شهادت رساندن آن حضرت بودند؛ چون طبق روایات متعددی میدانستند که فرزندی از خاندان اهل بیت (ع) به دنیا خواهد آمد که منجی عالم و درهم کوبندۀ ستمگران خواهد بود و همچون پدران خود با دستگاه ظالم بیعت نخواهد کرد.
بنابراین، اقدامات متعددی برای جلوگیری از تولد آن حضرت انجام دادند و حتی نقشۀ قتل امام حسن عسکری (ع) را کشیدند؛ چنانچه در روایات، تولد امام زمان (عج) به ولادت حضرت موسی (ع) تشبیه شده است.
نشانهای برای امامت امام زمان (عج)احمد بن اسحاق، از بزرگان شیعه و یاران امام یازدهم علیه السلام نقل کرده است که؛ روزی خدمت آن حضرت شرفیاب شدم و میخواستم در مورد امام بعد از او سؤال کنم، ولی پیش از آنکه سخنی بگویم فرمود:ای احمد! همانا خدای متعالی از آن زمان که آدم علیه السلام را آفرید، زمین را از حجت خود خالی نگذاشته است و تا قیامت نیز چنین نخواهد کرد! به واسطه حجت خدا، بلا از اهل زمین برداشته میشود و به برکت وجود او باران باریده و بهرههای زمینی بیرون میآید.
غیبت امام عصر (عج) و عدم رهایی مردمپس از شهادت امام حسن عسکری علیه السلام در پی فشار و شرایط سخت زمانه؛ حضرت مهدی (عج) از نظرها غایب شدند البته به طوری که حتی شیعیان خاص نیز جز در موارد نادر از دیدار ایشان محروم گشتند.
در این زمان رابطه امام و امت به کلی قطع نشد، بلکه مردم به وسیله نایبان خاص ایشان، که همگی از بزرگان شیعه و برگزیدگان امام عصر علیه السلام بودند، با مولای خویش ارتباط داشتند.
نتیجه آن شد که در همین دوره، شیعیان به رفت و آمد و ارتباط گستردهتر با عالمان دینی خو گرفتند و دانستند که در شرایط غیبت امام نیز راه شناخت وظایفی دینی به روی آنها بسته نیست. عثمان بن سعید عمری، محمد بن عثمان عمری، حسین بن روح نوبختی و علی بن محمد سمری، چهار نمایندهای بودند که از سوی امام عسکری علیه السلام و امام مهدی (عج) انتخاب و به مردم معرفی شدند.
شعارهای امام زمان (عج)رهبر انقلاب در بیاناتشان در دیدار اقشار مختلف مردم در سالروز میلاد خجسته امام زمان (عج) در روز ۲۲ آبان سال ۱۳۷۹ و در تشریح شعارهای امام زمان (عج) فرمودند:
شعارهایی که امام زمان (علیه الصّلاة والسّلام و عجّل الله تعالی فرجه) بر سر دست خواهد گرفت و عمل خواهد کرد امروز شعارهای مردم ماست، شعارهای یک کشور و یک دولت است، این خودش یک گام بسیار بلندی به سوی اهداف امام زمان است یک روزی شعار توحید، شعار معنویت، شعار دینداری در دنیا منسوخ شده بود، سعی کرده بودند به طور کلی آن را به دست فراموشی بسپارند، اما امروز در این منطقهی عالم، این شعارها، شعارهای رسمی حکومت است، شعارهای رسمی ادارهی کشور و آحاد ملت است، علاوه بر این شعارها آرزوی ملتهای مسلمان در بسیاری از کشورهای دنیاست و این شعارها یک روز تحقّق پیدا خواهد کرد.
نحوه ارتباط با امام زمان (عج) در زمان حاضر
شیعیان در عصر غیبت علاوه بر پیامبر اکرم (ص) و سایر معصومان، به طور ویژه به امام زمان (عج) توسل میکنند و دعاها و توجهات ویژه او خواستار میشوند.
آیات و روایات متعدد نشان میدهند امامان با اذن و اجازه خداوند از حال و شرایط زندگی انسانها باخبرند و میتوانند در بهبود شرایط مادی و معنوی افراد اثرگذار باشند و هر چه پیروی، توسل و ارتباط با آنان بیشتر باشد، این آثار نیز بیشتر خواهد بود.
دعای عهد، دعای توسل، نماز امام زمان (عج) و حضور در مسجد جمکران، زیارت آل یاسین، صدقه دادن برای سلامتی امام زمان (عج) ، جشنهای نیمه شعبان و اشعار فراوانی که در این زمینه سروده شده، جلوههایی از ارتباط شیعیان با امام زمان (عج) است.
منبع: میزانمنبع: مشرق
کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان حضرت مهدی شیعیان امام عسکری دعای توسل پیامبر اکرم امام حسن عسکری علیه السلام حضرت مهدی امام زمان آن حضرت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۳۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
علم الهدی: امامت سیاسی دشمن دارد/ امام فقط شاگردپرور و عالم نیست؛ اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است
به گزارش سایت امام جمعه مشهد، سید احمد علمالهدی در آیین عزای سالروز شهادت امام صادق(ع) که با حضور انبوه زائران، مجاوران و اقامهکنندگان اجتماع صادقیون مشهد در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: ارزشمندترین سوگواره امام صادق(ع)، همین محفل و مجلسی است که شما در آن هستید. همین که روی فرش علیابن موسیالرضا(ع) برق اشک خود را به ساحت قدسی نوه مکرم آن ولی خدا نشان میدهید تا عزادار امامی باشید که حرم ندارد و امروز بهجز تعداد مختصری از شیعیان، هیچکس در جوار مرقد مطهرش اقامه عزا نمیکند.
ضرورت واکاوی ابعاد مظلومیت ائمه اطهار(ع)نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت شناخت دلایل مظلومیت امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: شهرت اصلی امام صادق(ع) در میان ائمه اطهار(ع) به علم، دانش و تربیت اصحاب و شاگردان است اما آنچه باید در روز شهادت ایشان بیش از پیش موردتوجه قرار بگیرد، مظلومیت این امام همام و فلسفه مظلومیت ایشان است. باید بدانیم دلیل مظلومیت امام صادق(ع) چه بود و اساساً چرا حضرت تا این اندازه با برخورد قهری، سلبی و جنایتکارانه حاکمیت وقت روبرو میشد.
ایشان ادامه داد: از وجود اقدس امام صادق(ع) نقل شده که فرمود «مَن لَم یَعرِف سوء ما اتی عَلَینا مَن ظَلَمنا وَ ذهاب حَقنا وَ ما رَكبنا بِه فَهُوَ شَریك مَن اَتی اِلَینا فیما وَ لینابه» یعنی هرکس برای درک ظلمی که بر ما رفت، تلاش نکند و بر آن نکوشد، شریک همان ظالمی است که در مقابل ما عمل کرده است. این حدیث راوی اهمیت این شناخت است.
امامت سیاسی، دلیل ظلم به امام صادق(ع)عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: همه باید بدانند که این ظلم بهطور انحصاری بر امام صادق(ع) روا داشته میشد و سایر علمای بلاد اسلامی نه تنها موردظلم نبودند بلکه از طرف حاکمیت منصور دوانیقی ملعون حمایت میشدند. این ظلم هم محدود به خوراندن زهر و شهادت حضرت نیست بلکه مربوط به تلاش مستمر و مداوم بنیعباس برای سرکوب و تحقیر جریان تشیع است که در طول سالیان دراز دنبال شد.
ایشان تأکید کرد: نه تعلیم دین، نه تربیت شاگرد و نه آموزش علوم طبیعه هیچکدام علت اصلی مظلومیت حضرت نیست. امام صادق(ع) فقط یک عالم نبود که عدهای دورشان را بگیرند و فقط علوم دین فرابگیرند. امام صادق(ع) در مقام حجت بالغه الهی ادعای امامت داشت و این ادعا از نظر دستگاه حاکم به عنوان یک آفت قطعی در برابر استمرار قدرت و حکومت آنها به شمار میرفت. اگر امام صادق(ع) در امور سیاسی مداخله نمیکرد و در برابر حکومت عباسیان ادعایی نداشت، مسلماً این ظلم و ستم در حق حضرت روا داشته نمیشد.
آیت الله علمالهدی با بیان اینکه امامت سیاسی، تکلیف ذاتی ائمه اطهار(ع) بوده است، گفت: برادران عزیز، خواهران گرامی، امام فقط شاگردپرور و عالم نیست. اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است. عمده وظیفه امام به این است که در پیشامد شرایط و موقعیت ها، یک نظام حاکمیتی تشکیل بدهد و به موازات امامت مرامی، امامت سیاسی جامعه را هم به دست بگیرد.
قساوت، ذات دشمنان دین استایشان بیان کرد: سرچشمه همه مظالمی که در حق اهل بیت(ع) روا داشته شد، همین امامت سیاسی بود. بهخاطر همین موضوع بود که علیابن ابیطالب(ع) را در محراب، حسین ابنعلی(ع) را در گودی قتلگاه و سایر امامان معصوم را هرکدام در یک مقام به شهادت رساندند و در طول حیات بابرکتشان نیز انواع و اقسام جنایتها را درحق آن ها و پیروانشان انجام دادند. امامت سیاسی دشمن دارد. دشمنی که یک زمان حتی در مسجد شمشیر بر فرق ولی خدا میزند، یک زمان با اسب بر پیکر امام شهید میتازد و یک زمان نیز همچون منصور دوانیقی ملعون، امام صادق(ع) را با دست بسته و لباس خانه در خیابان پشت اسب میکشاند. این قساوت دشمن خداست و امروز هم دشمنان دین اینچنین هستند.
کانال عصر ایران در تلگرام